Toppvåning?

Toppv?ning

Den här granen åker jag förbi lite titt som tätt. Tycker den ser så kul ut. Tänker att det är en perfekt takvåning för en stor ekorrfamilj eller något annat djur. Kanske inte.

Lite suddig blev bilden men jag får skylla på att den är tagen genom bilrutan så fokusen ligger någon annanstans.

Lindring?

Det önskar jag att det blir nu. Har varit till sjukgymnast i dag som kunde konstatera ett problem i ryggen. Har fått övningar och rådet att ta det mycket lugnt den närmaste tiden. Skulle stå eller ligga och jag skulle försöka undvika sittande. Hhmmm...

Annars njuter jag av att våren är här och att det håller på att bli ljusare.

Mycket nu

Förutom en intensiv helg, ont i ryggen och en massa att göra på jobbet så är det ganska bra. Solen har tittat fram idag igen. De varma strålarna värmer våra vinterruggiga kroppar.

Värmen lockar fram och piggar upp. Så även humlor. Det fick lilleman bittert erfara idag. En humla valde att sätta sig på hans öra. I ren reflex viftade han till och resultatet blev ett ömt finger och en massa gråt.

I morgon kväll väntar ett möte som tar mycket tid i tankarna just nu. Nervöst men det ska gå bra. Har suttit hela kvällen med förberedelser. Blir lite spännande ändå...

Fredag kväll

Hoppsan! Jag höll visst på att somna i soffan. Vaknade precis lagom till förlängningsperioden mellan Färjestad och Linköping. Lite synd att Färjestad tappade sin 2-0 ledning. Nu hinner jag i alla fall se slutet innan jag ser vilka som går vidare i Let's dance.

Har haft en jobbig dag med ryggen även om det känts bättre än gårdagen. Hoppas på en ännu bättre dag imorgon.

Strejk och kalas

Det höll nästan hela dagen. Jag kunde jobba nästan full tid men fick lov att gå hem på eftermiddagen. Ryggen strejkade. Blir en hemmadag imorgon för att ta det försiktigt.

Håller tummarna för att SMHI håller vad de sagt om helgen, att värmen ska komma tillbaka. Vore riktigt skönt om det blir så för vi ska på utflykt med familjen. Brandförsvaret i Uppsala har öppet hus så de flesta stationer har öppet. Lilleman gillar det så vi har tänkt titta runt lite.

I helgen är det dessutom två "kalas", min pappa fyller år på lördag och älsklingens bror på söndag. Dessutom har vi ett ljusparty där doftljus med mera ska visas.

Våren som kom av sig

Det verkar som om våren kom av sig efter en stark start. Idag började det med minusgrader och sedan har det legat strax över nollstrecket. Nu är det på väg ner under noll igen. Känns lite småtrist även om jag vet att det kan vara lite upp och ner i början.

Jag undrar om det är därför min rygg har protesterat de senaste dagarna. Stundvis känns det som om jag ska gå av på mitten. Det hugger och skär så in i bomben. Nja, roligare kan man ha det så jag håller tummarna att det går över snart.

Tyst det är i huset

Nej, det är inte jul igen. Men tyst är det i huset. Alla sova i enslig gård. Jag vet inte riktigt varför de här stroferna dyker upp. Visserligen är det mysigt med jul men nu stundar våren och värmen.

Det blev inte mycket gjort idag och så får det lov att bli. Ska titta lite på ett par bilder som jag behöver redigera för en present. Ska göra ett lite montage av några bilder. Hoppas att det blir uppskattat. I vilket fall är det nog bäst att jag tittar på det ikväll. Imorgon finns risk att det inte blir av.

Återhämtningens dag

Har haft en lugn dag idag. Ja, om man bortser från en hel del bus med barnen. Har också hunnit läsa lite i en intressant bok om kommunikation. Ska försöka ta mig igenom boken så snabbt som möjligt för fler böcker väntar.

Jag och älsklingen håller på att ladda för att ordna middag. Problemet är att vi inte vet vad vi ska äta än. Lite klurande på det så blir det myskväll lite senare.

Imorgon väntar matcher för 10-åringen, näst intill på hemmaplan den här gången.

Lägre än lägst

Så kan det kännas ibland. Lilleman är inne i en inte allt för rolig period just nu. Mycket humör finns det i honom. Och framför allt är det mycket "dumma pappa", "Vill inte ha dig här pappa", "Du ska läggas på soptippen" och "du får inte prata med mamma, jag pratar med henne!".

Nej, det jag mest av allt längtar till just nu är semester, i Åre, i lugn och ro. Tänk att få några dagar utan gap, skrik och tjafs. Att i lugn och ro få promenera, läsa och skriva. Tyvärr lär det dröja innan dess.

Just nu passar jag på att njuta av vårluften. Känns så härligt att andas in den lätt kyliga luften och känna de allt varmare solstrålarna.

Lång dag

Idag har det varit en lång dag. Föreläsningar och informationsmöte via arbetet. Om man dessutom lägger till en huvudvärk så har det varit lite kämpigt.

Intressant har det varit i alla fall. Mycket har handlat om processer och samspel mellan människor och utbildning. Och apropå utbildning så funderar jag på att läsa in en extra kurs till hösten. Har funderat sedan jag gick ut min utbildning och börjar känna att det är dags nu.


Fortsatt krångel

Har ingen aning om varför det krånglar med kommentarerna. Har varit i kontakt med supporten och fått svaret att kommentarer som stoppas sparas på ett ställe. Har kollat men inget finns. Inte ens mina egna stoppade.

Så jag ber er fortsätta titta in och kommentera. Jag hoppas att det snart är fixat.

Krångel

Det verkar som om det krånglar ordentligt med bloggen. Jag vet inte om det är så att någon försökt lämna kommentarer här på min blogg.

Dessvärre verkar det som om spamfiltret stoppar allt just nu. Jag testade att göra en kommentar själv och blev stoppad, intressant. Har också fått kommentarer till andra bloggar stoppade vilket verkar konstigt då jag kommenterat förr.

Är det så att ni försökt och blivit stoppade ber jag om ursäkt och jag hoppas att det fixas snart.

Matcher

10-åringen kom precis innanför dörren efter att ha spelat matcher. En vinst och en förlust blev det och dessutom en mosad banan i klädpåsen. Den rengörs just nu...

Lite vårstäd

Har tillbringat en stund ute i rabatterna och vårstädat lite. Klippt bort gammalt och torrt och sopat bort en massa grus från framsidan. Känns riktigt bra att värmen är på väg tillbaka.

Gjorde 11-åringen glad och installerade ett spel som efterfrågats länge. Datorn har varit föremål för en total ominstallation och spelet har saknats. Nu spelas det för fullt efter nästan en timmes installationstid.

Ska vila lite och kanske läsa en stund så får vi se om det blir mer gjort under eftermiddagen.

Nu är det avgjort

Kvällens melodifestival slutade för en timme sedan. Inte helt oväntat vann The Ark. Och det efter en ganska ospännande omröstning. Under hela omröstningen kändes det som vinnaren var klar.

En av de bästa tillfällena i kväll var i inledningen då Tomas Andersson Wij gjorde en tolkning av Carolas Evighet. Den var bra...

Nu väntar sängen alldeles strax. 10-åringen ska upp tidigt i morgon för att spela match. Kan tyvärr inte följa med då lilleman brukar bli uttråkad och fara omkring alldeles rastlös. Älsklingen jobbar natt och sover under morgondagen så hon kan inte ha lilleman hemma under tiden.

Lat lördag

Det har det varit hittills. Och det har inte kunnat vara på annat sätt heller. Huvudvärk har gjort att jag vilat fram till nu. Älsklingen har sovit efter att ha jobbat och barnen har tittat på Lilla Jönssonligan och stjärnkuppen.

Nu är det middagsfundering som väntar. Lite mysig middag innan älsklingen ska jobba i natt igen. Och det när stora finalen på melodifestivalen är. Lite typiskt men barnen och jag får bänka oss framför TV:n.

Pyjamasparty

När jag slutat jobbet idag var det bara att snabbt ta sig hem. För där hemma väntade 11-åringen på att få bli skjutsad till en fest. De skulle ha ett pyjamasparty och jag fick vara taxi dit. Hem skulle en av kompisarnas pappa köra och det var tur det då älsklingen jobbar i natt. Lite knepigt skulle det varit.

Partyt hade varit lyckat med både mat och karaoketävling. Utmattad blev soffan första sovanhalt innan jag lyckades övertala att sängen var mycket bättre.

Mycket bättre

Ja, den här dagen blev mycket bättre än gårdagen. Visserligen har det varit en del strul. Småfel med inloggningar på våra datorer och jag har fått agera spindel i nätet. Ooopps! det där blev nästan vitsigt. Men jag har varit den som fått ha kontakten med supporten och varit den som fått försöka lösa det hela. Visserligen tycker jag om att hålla på med datorer men det finns annat på jobbet som är viktigare.

På eftermiddagen fick jag samtal hemifrån. Älsklingen lät allvarlig. Hon sa att jag nog inte skulle bli så glad när jag fick höra vad lilleman hittat på. Å hjälp! tänkte jag, inte har han väl haft sönder något. Lite tveksamt säger älsklingen att lilleman tagit en godisskål med godis av mig. Just nu sitter han och äter upp de sista bitarna. I samma ögonblick drar jag en lättnadens suck. De få bitarna som var kvar kunde han gott få. Hör i bakgrunden hur han glatt säger "jag hjälper pappa att äta upp hans godis".

Ledsam födelsedag

Idag skulle svärfar fyllt år. Efter jobbet åkte vi till kyrkogården och tände ljus och lade dit blommor. Kändes konstigt.

Vi kom fram till att det var precis ett halvår sedan han begravdes idag. Tänk att tiden rusat iväg så. Jobbiga månader men också positiva. Det är både upp- och nerdagar. Idag har jag haft en riktig nerdag. Förutom svärfars födelsedag har jag känt mig ledsen utan att riktigt kunna förklara vad det kan vara.

Tror ändå att morgondagen kommer att vara bättre.

Lugn avslutning

Det blev en lugn avslutning på kvällen. Vi kom hem vid sju-tiden och åt lite mat. Barnen gick och lade sig och älsklingen och jag satte oss för att titta på TV. Nu sover älsklingen och jag tittar på Sprängaren (nyhetspaus just nu).

Lilleman var trött och somnade direkt efter kvällssagan. Har haft helmysiga stunder idag, lite annat än vad som varit tidigare i veckan då jag varit världens sämsta och dummaste pappa. Känner verkligen hur det gör ont av kärlek när jag tittar på barnen.

Kalas igen

Igår blev 9-åringen till 10-åringen med kalas och fest. Idag ska vi på kalas på annat håll i familjen. Så om ett par timmar är vi på väg. Barnkalas igen.

Känner mig en aning trött efter gårdagen så det blir nog inte ett jättelångt besök för vår del. Har mycket att ladda för inför veckan som kommer. Den kommer att bli rätt intensiv.

Månförmörkelse

Tänkte iaktta månförmörkelsen sent igår kväll. Hade dessutom riggat kamera på stativ för att kunna ta bilder. Allt förberett och stjärnklart väder gav goda förutsättningar för ett riktigt lyckat resultat.

Månen blev mer och mer skymd och jag tänkte att det kan lyckas. Näst sista gången jag tittade efter återstod endast en lite månskära upptill så jag gav det 10 minuter till för att den skulle bli helt skymd och få sin rostbruna färg. Efter en liten stund tittar jag igen och vad får jag se...

Jo, ingenting! Helt mörkt var det för under den sista stunden hade månen blivit helt täckt OCH det hade mulnat på så att molntäcket minsann skymde alltihop. Så där fick jag för att jag minsann förberett hela fotokalaset. Kändes så snöpligt att jag bara gick och lade mig och sov. Suck!

Nu lär det dröja till nästa gång misstänker jag...

Kalas hela dagen

Vaknade tidigt imorse och gick upp tillsammans med älsklingen. Vi väckte 11-åringen och lilleman för att sedan ta fram presenter. Idag är det 9-åringens födelsedag.

Självklart vaken och väntade. Vi sjöng och det öppnades presenter. Mycket glädje i ögonen fanns det. Sedan åt vi frukost och började förbereda för dagens kalas. Vi gjorde iordning pizzadeg till maten och jag hämtade tårta.

Gäster kom och det blev fullt hus och fullt ös i flera timmar. Nu är mina föräldrar kvar för att titta på melodifestivalen ihop med oss. Blir spännande att se hur det går i kvällens tävling.

RSS 2.0