Sjöspegel

Spegelblankt

Kvällen då jag och familjen var till min syster och mina föräldrar på campingen tog jag den här bilden. Kunde bara inte låta bli när jag såg den spegelblanka vattenytan.

Utflykt till Åreskutan

Utsikt 2

Nästan på toppen på Åreskutan. Bilden tagen från kabinen ner mot Åre by. Det var nästan så att man fick svindel när man tittade ner.

Utsikt 1

Den här är tagen lite längre ner i riktning mot Norge. Och på vägen ner fick vi se det här:

Sommarsnö

Snö... mitt i sommarvarma juli. Häftigt måste jag säga!


Morgondimma

Morgondimma

På morgonen när vi skulle åka var det dimmigt. Den här bilden tog jag mot Åreskutan. Man känner sig väldigt liten när man står nedanför berget.

Vy mot Åre

Vy mot Åre

Här är en av de vyer som mötte oss när vi kom till Åre. Man skymtar lite snö på bergstoppen längst bort. Åre centrum ligger till höger i bild.


Hemma igen

Så i går kväll kom vi hem igen. Resan blev lite längre än tänkt. Hemifrån drog vi i väg till Åre via Sundsvall. En cirka 60 mil lång resa. Barnen var mycket duktiga och mitt på måndagen var vi framme. Naturens skönhet slog verkligen våra sinnen. Så oerhört vackert det var med våra svenska fjäll.

Vi hade några dagar i den härliga miljön. Upp på Åreskutans topp och vilken utsikt från cirka 1400 höjdmeter. Tyvärr träffade vi av en blåsig dag med 18 sekundmeter och kastvindar på ca 22 sekundmeter. Iklädda kortbyxor och t-shirt, hhmmm.

Från Åre körde vi sedan vidare via Sollefteå till Umeå där vi hälsade på mina morföräldrar. Det var väldigt länge sedan de träffade barnen så vi bestämde oss för den extra omvägen.

Trötta kom vi hem i går kväll och packade upp. Idag går tvättmaskinen för fulla muggar.

PS! Bilder från resan kommer snart.


Ljusglimt

Det var det i går. Ja, eller rättare sagt för min älskling. Hon var bjuden på ljusparty hos min syster i deras husvagn. En trevlig stund hade hon.

Jag, barnen och min pappa och syrrans kille fick tillbringa lite tid tillsammans i grannhusvagnen. Vi tog oss en tur till kiosken för att köpa dricka. Lite måste man fördriva tiden med.

Tidigt i säng

Blir det i kväll för i morgon blir det utflykt. Upp i ottan för att åka. Ska bli kul att komma iväg lite. Om än en kort vistelse.

Idag har det varit riktigt varmt och fuktigt. Regnat och åskat har det gjort i omgångar. Fått lite gjort här hemma och med bilen.

Längtar till sängen och boken. Har börjat läsa Henning Mankells Brandvägg. Lite långsam bok men ändå spännande.

Lugn natt

Japp!
Det blev en lugn natt i natt i alla fall. Och nu kanske det undras varför det inte skulle varit det.

Efter en dag med gråt och feber med lilleman samt ett besök på barnakuten hade vi ställt in oss på att natten skulle bli orolig. Lilleman skrek ordentligt när han kissade igår.

Det visade sig vara en urinvägsinfektion. Älsklingen är och hämtar medicin just nu. Så om någon dag borde det vara bra.


1 år idag

Insåg alldeles precis att idag är det 1 år sedan jag startade den här bloggen. Tänk vad tiden har gått fort. Roligt har det varit.

Ha den äran idag Bloggen!

Ett rum klart

Nej inspirationen har inte infunnit sig i någon större utsträckning. Har gjort lillemans rum klart i alla fall. Det var nog det rum som var värst. Det såg ut som ett mindre katastrofområde.

Resten får vi se om vi tar idag eller i morgon.

Sitter just nu ute efter att ha druckit en kopp kaffe på vår uteplats. Känns lite lyxigt att kunna surfa och sitta ute i det fina vädret samtidigt. Om än i skuggan.

Inspiration, njae!

Sitter här och funderar på vad den här dagen ska bära med sig. I går påbörjade vi städning av huset. Nedervåningen avklarad så jag gissar att övervåningen behöver sitt. Vi drar oss lite för att sätta igång än så länge. Inte just för att det är mycket att göra utan mer för att inspirationen inte finns.

Har av någon anledning haft känslan av att det är dags för jobbet, slut på semestern, de senaste dagarna. Ändå är det nästan tre veckor kvar på den. Måste säga att det är en skum känsla.

Ska försöka få kontakt med en kompis senare idag. I förra veckan pratade vi om att försöka träffas den här veckan, med båda våra familjer. Skulle vara väldigt trevlig att sitta ner och ha det trevligt en stund. Det var länge sedan sist.

Lite kvavt

Sitter och väntar på att älsklingen ska komma hem. Hon har jobbat kväll i kväll. Barnen håller på att avrunda. Lilleman har lite svårt att komma till ro men lär somna om en liten stund. Kanske beror det på att det känns väldigt kvavt och fuktigt inne just nu. Trots att fönster är öppna, puuhh!

Vi har pratat om att se någon film när hon kommit hem. Sedan återstår att se om vi håller oss vakna.


En tredje

Igår kväll läste jag ut min tredje semesterbok. Boken, Mias hemlighet, är en fortsättning på böckerna Gömda och Asyl. Vad händer efter att Mia fått asyl i USA och vad är det för hemlighet som hon bär med sig. Precis som de tidigare böckerna var den lättläst och gripande. Kan varmt rekommendera även denna bok.

Komma igång!?

Börjar så sakta komma igång idag. Jobbade lite i går kväll och kom i säng halv 3. Efter att ha klivit upp vid 10 och ätit lite frukost, gjort mig klar och busat med lilleman så tror jag att jag är igång. Kanske...

Lite senare idag ska vi iväg på ett 3-årskalas. Det är en av barnens kusiner som fyller. Högst på önskelistan står en lastbil. Risken är att om vi köper en så kommer säkert andra köpa det också. Så det tål att tänkas på.

Avslutad

Da Vinci koden avslutad. Spännande bok måste jag säga. Förvecklingar som inte riktigt var väntade, minsann minsann. Kan rekommendera den.

När Da Vinci koden var avslutad fortsatte jag med Änglar och demoner av samma författare, Dan Brown. Även det en mycket spännande bok som tar tag i en. Utspelar sig till största del i Rom och handlar om motsättningarna mellan vetenskapen och religionen.

Har precis läst ut den med. Inte illa att ha läst ut två böcker på så kort tid.

Tillbaka igen

Så var vi hemma igen. Efter en liten kryssning till Mariehamn med familjen och mina föräldrar. En mysig resa blev det. Efter uppackning och middag så tittar vi nu på finalen i fotbolls-VM.

Lite trötta är vi då det blev sent i går kväll.

Japp!

Så var de två dagar som vi skulle ta hand om barnens kusiner gått. Det har varit full fart kan man säga. Två små barn som längtar efter mamma och pappa. Som tur är, för deras skull, har de sovit hemma över natten.

Imorgon är det ingen klocka ställd. Vi har ändå en tid för 10-åringen hos sjukgymnasten på förmiddagen. Klockan behövs inte, vi har lilleman. Efter det besöket blir det en slappardag. Med läsning...

Apropå det. Över halva boken avklarad, inte illa för att vara jag.

Semester

Så var sista arbetsdagen gjord och nu är det semester.

Börjar bra... upp tidigt för att ta hand om barnens två småkusiner. Både onsdag och torsdag ska de vara här medan mamman är på resa och pappan jobbar.

En hel del läsa ska det bli har jag bestämt mig för den närmaste tiden. Sedan får vi se om det blir så.

Läggdags

Dags för sängen och en stund med boken innan sovandet tar vid.

God natt!

Världens dummaste pappa

Ja, det måste jag vara om jag får tro min lilleman. Just nu är han inne i en riktig "dumma dig" period. Brukar tappa räkningen efter ett antal "Dumma pappa!". På något sätt blir det som öronen filtrerar bort orden stundvis.

Så, för någon dag sedan så kom lilleman fram till mig och tittar på mig med sina fantastiska ögon. Han lägger huvudet på sned och så säger han på det mest kärleksfulla sätt: "Du är dum pappa!". Sättet han sa det var som en enda stor kärleksförklaring. Kunde inte annat göra än att le i den stunden.

De små stunderna hjälper en verkligen. Kändes så värmande trots orden. Det låg en helt annan betydelse bakom orden den här gången.

Läsning

Har påbörjat läsningen av Da Vinci koden. Det lilla jag läst hittills verkar lovande. Boken fångar uppmärksamheten från första kapitlet vilket jag tycker är viktigt. Spänning och klurigheter minsann.

Boken har fått stå till sig i bokhyllan sedan i julas. Det verkar som böcker jag köper eller får behöver göra det innan jag läser dem. Eller så beror det på att jag läser en hel del jobbrelaterad litteratur. Som avkoppling är det skönt att bryta det och det passar extra bra på semestern.

1 dag kvar

Nu har jag bara morgondagen kvar på jobbet. Sedan är det semester!
Tänk vad skönt med nästan fem veckor ledigt. Det känns behövligt efter en väldigt rolig och givande vår. Visst har det varit intensivt men med all återkoppling jag fått så känns det verkligen bra.

Hoppsan!

Här gick det att par dagar i ett huj. En del beror på att vårt bredband krånglade och gjorde så att vi inte kom åt internet. Hoppas kunna skriva lite mer den närmaste tiden.

Ikväll har vi varit hos grannar och grillat och tittat på fotboll. En massa god mat blev det och två matcher som inte slutade som jag trott. Kvällen avslutades med en saga för en övertrött lilleman. Nu sover han lugnt i sin säng och övriga familjen i sina.

Missade allsången i tisdags så jag ska försöka se reprisen i morgon, söndag. Brukar vara kul att se.

RSS 2.0