Skön söndag

Det har varit en härlig dag idag tycker jag. Var med 8-åringen på handbollsträningen i förmiddags, lilleman var med han också. Efter träningen var vi ute en stund i det fina vädret. Åkte hem för att ladda för OS-finalen i ishockey. Väl hemma insåg vi efter ett tag att vi inte hade någonting till middag. Snällt fick jag åka till affären och handla, strax före matchens start. Osis!

Kom mig i alla fall hem för att se nästan hela matchen. Och vilken match sen! Så spännande och nervpirrande det var. Men vinst blev det till sist i alla fall. Hade inte riktigt vågat hoppas.

Riktigt stort grattis till Tre kronor, ni är väl värda guldet !!

Inte riktigt som man tänkt sig

Idag blev det inte riktigt som vi tänkt det. Barkaby blev inte av utan vi bestämde oss för att hålla oss hemma i Uppsala. Handla på hemmaplan istället. Precis när vi skulle åka satte sig lilleman på tvären och det var nej för hela slanten. Vi tänkte att vi avvaktar lite och låter honom vila först.

Dessutom skulle masstarten i skidskytte gå av stapeln. Det loppet blev så spännande och det var hur kul som helst att Anna Carin Olofsson tog guld.

Vår dag slutade med att vi hade en softardag som avslutades med melodifestival. Älsklingen jobbar inatt och 10-åringen sover över hos en kompis. 8-åringen och lilleman sover så jag tänker sätta mig och koppla av med någon film innan sängdags.

Sömnig start

Så var det lördag igen. Har precis klivit upp och känner mig fortfarande sömnig. Ska försöka komma igång för efter frukosten väntar en resa till Barkaby och outletaffärerna där. Vi ska försöka hitta ett par födelsedagspresenter till 8-åringen och fyller år i veckan.

För stunden känns det avlägset med en sån resa, kommer väl igång med lite kaffe i kroppen.

Torsdagen

Så är äntligen arbetsveckans näst sista dag avklarad. Lång har den varit. Dessutom har jag varit på ett möte på lillemans förskola. Både arbetsdagen och mötet har varit intressanta.

Skickar ett stort grattis till de svenska tjejerna i curlinglandslaget som i kväll tog guld. Det femte svenska guldet i detta OS. Hurra!!

Ålandskryssning

Så är vi hemma efter vår utflykt. Som rubriken säger har vi varit på en ålandskryssning. Mys med familjen och trevligt sällskap. Mycket god mat har det varit. Alla är jättenöjda och barnen har skött sig jättebra.

En av de mest imponerande händelserna var avstigningen. Från det att vi klev av båten, passerat tullen och satt oss på bussen gick det ungefär fem minuter. Och vi sprang inte. Det var bara sånt flyt med det hela.

Väl hemma har luften gått ur. Slötittar lite på ishockey och ska nu lägga lilleman.

Två dagar ledighet

Vad skönt! Sportlov är det och jag har två dagar ledigt. Två dagar att umgås med familjen. Mycket mys ska det bli. En större utflykt väntar om en stund. Återkommer med mer när vi är tillbaka.

Sedan är det i och för sig två väldigt långa dagar på jobbet. Och vips är det helg igen och februari snart till ända. Vad tiden går.


Effektivt minsann

Har haft en väldans lugn helg. Det har varit så skönt att bara ta det lugnt hela helgen. Visserligen har vi städat idag. Hela huset är klart och skönt är det. Mycket kan man tycka men på något sätt har det känts lättsamt med städningen. Mellan varven har vi kollat in skidor, hockey och annan sport.

Kopplar av med en film senare ikväll. Troligtvis Vad kvinnor vill ha med Mel Gibson och Helen Hunt. TV 3 visar den ikväll.

Sollängtan

Saknar solen väldigt mycket just nu. Inte bara för värmen. Det får gärna vara vinter och lite kallt men jag vill ha sol. Det är klart sol och värme, barmark och vår, det skulle inte vara så illa det heller.

Det dröjer i och för sig inte så länge innan det blir verklighet. Blir skönt tycker jag.

Guld??

Tänk vad duktiga de svenska tjejerna är i ishockey. Genom att för första gången vinna mot USA har de säkrat ett olympiskt silver. Det kan till och med bli guld...

Vilken toppenstart på helgen måste jag säga. En helg som förhoppningsvis blir ganska lugn. Imorgon ska de två största gå på bio med farmor och farfar. Efter det ska de sova över hos dem. Kvar hemma blir jag, älsklingen och lilleman. Vi får ha en myskväll tillsammans på hemmaplan.

Muntert humör

Lilleman är verkligen i sitt essä i dag. Allt är dumma och gråt och gnäll har avlöst varandra hela tiden. Innan han skullle lägga sig så gjorde han illa sig på det rymdskepp han byggt i Duplo-lego. Slutade med att rymdskeppet var i sina beståndsdelar under att lilleman ropade "dumma rymdskepp!!!"

Ska göra mig en kopp te och sätta mig och läsa en stund. En tidning med en massa intressanta artiklar.

Guld!

Nu föll jag dit jag med! Men jag måste ändå gratulera de svenska skidåkarna som idag tog guld. Både damer och herrar. Så kul med det första guldet i vinter-OS på tolv år.

Hipp hurra!!

Alla hjärtans dag

Vilken dag det varit!
Mysstart på morgonen med en gemensam frukost. Visserligen var det tidigt men ändå. Det känns viktigt alla dagar att måltider ska ätas tillsammans.

Dagen var bra för alla i familjen. Älsklingen har haft en intensiv dag med sin syster. Trött var hon ikväll och somnade i ett huj.

Många tankar har rört sig i huvudet idag. Lite svårt att sortera dem har det varit. Blandade känslor om olika saker helt enkelt. Eller kanske är det inte riktigt enkelt. Det visar sig.

Hoppas i alla fall att alla har haft en bra dag idag, på Alla hjärtans dag!

Inspirerande kämparglöd

Såg en dokumentär i kväll och en sjukdom som heter Morquios. Sällsynt och svår. Det som slog mig var bland annat en av personerna som verkligen utstrålade  livsglädje och vilja. Han tänkte inte låta sig begränsas och besegras av sin sjukdom. Verkligen utstrålade en riktig gnista. Måste säga att det var mycket inspirerande att se.

Utmattad

Lilleman gav upp redan klockan sju ikväll. Hade inte sovit middag idag som han fortfarande behöver. Hoppas bara att han sover i morgon bitti också. Befarar att han vaknar tidigt.

De större barnen har ägnat kvällen åt att se på Sällskapsresan. De gillar liksom jag de filmerna.

Älsklingen jobbar i natt och jag hoppas att hon får en bra natt. Själv hoppas jag på att sömnen infinner sig i tid. Krafterna behövs till annat än att "jobba" på nätterna.

Utflykt

Visst låter det mysigt. Och ja, vi har varit på en sådan idag. En sportutflykt blev det för 10-åringen skulle spela två handbollsmatcher idag. Dagen till ära tänkte vi att hela familjen skulle åka och så blev det. Efter frukosten packade vi in oss i bilen och åkte iväg.

Kul att se hur mycket de har utvecklats sedan de började. De har börjat få kläm på regler och spel riktigt fint. Det enda som var tråkigt idag var att sista matchen blev försenad på grund av att man missat att ordna en domare... Löste sig till slut.

Nu är vi i alla fall tillbaka hemma och pustar ut.

Inga kontaktsvårigheter

Så har äntligen elektrikern fixat eluttag till 10-åringens rum. Imorgon ska vi åka och köpa en ny sänglampa. Det kommer att bli väldans fint känner vi. Som 10-åringen längtat.

Tillbaka i spår?

Försöker efter de senaste dagarnas värk komma tillbaka i spår. Fortfarande behöver jag vila men snart så...

Ikväll startar OS. Ska bli kul att titta på lite olika sporter. Nej, jag är inte direkt sportintresserad men vid stora tillfällen som OS och VM-turneringar kan jag tycka det är kul att titta lite. Tyvärr krockar kvällens invigning med Let's Dance. Dans är kul att titta på och ännu roligare att dansa själv är det. Lutar åt dansen ikväll och tävlingarna som börjar i morgon.

Dags att hålla ställningarna

Ikväll är det barnen och jag. Älsklingen är iväg och träffar ett par jobbarkompisar. De skulle ut och äta grekisk buffé. Visst, lite avundsjuk är jag. Tycker om grekiskt. Tycker det är kul att älsklingen kommer ut och träffar vänner.

Här hemma blir det köttbullar och makaroner. Det är ungefär vad jag orkar just nu. Hoppas att barnen somnar i hyfsad tid ikäll. Behöver komma i säng ordentligt så kanske eländet ger sig.


Peppar peppar

Nu måste jag säga peppar peppar i alla fall. Efter mycket om och men tror jag att de tekniska problem som varit med mitt nätverk kan vara lösta. Har fått hjälp av flera mycket kunniga personer och uppgraderat diverse saker. Så här långt fungerar det. Hoppas bara att det håller sig så också.

Håller nu tummarna!

Det gör ont

Ja, och det är inte Lena Ph's låt. Vaknade efter en rätt orolig natt med en sån värk i huvud och nacke. En sån värk att jag snällt fick ligga kvar i sängen. Är just nu uppe och rör på mig men det onda hänger kvar.

Den sista tiden har tyvärr varit rätt smärtfylld. Det går till en viss gräns att pressa sig framåt. Idag gick det inte. En dag av vila blir det.

Lite konstigt är det

Ibland är det konstigt. Hur människor ibland säger en sak vid ett tillfälle, bara för att vid ett senare tillfälle helt och hållet säga tvärt emot vad man tidigare sagt. Det kan vara riktigt frustrerande.

När sådant händer blir jag så fundersam. Tänker man på det själv eller är man helt omedveten om att det är så. Tänker man på det, tycker jag att det är falskt. Tänker man inte på att man ändrat sig, och det händer gång på gång, kan jag tycka att det saknas ett visst mått av självinsikt.

Har tyvärr råkat ut för det här ett par gånger den senaste tiden. Kort sammanfattat kan jag säga att det är inte kul.

En mysig film

Har precis avslutat tittandet på en av mina favoritfilmer, Du har mail. Jag tycker den är så där mysbra, en film att koppla av till. Vi brukar se den då och då när vi vill se något roligt och romantiskt.

Gillar Tom Hanks och Meg Ryan som skådespelare. De har gjort många bra filmer.

Tidig kväll blir det

Så nu blir det att gå i säng. Har haft en lång och tuff dag som avslutas med huvudvärk. Förhoppningsvis hjälper en natts sömn.

Lilleman har haft en bra dag och har varit i full gång hela dagen. Just nu har han ett favorituttryck "Du är busig!". Springer omkring och säger det till oss hela tiden. Skiner glädje om honom, så härligt!

Återkommer med förhoppningsvis bättre krafter i morgon.

Dagen idag

Idag har jag varit hemma med lilleman. Han har varit förkyld i helgen och behövde en extra dag hemma, hoppas det räcker. Har varit mysigt att rå om honom själv. Passade också på att sova middag när han gjorde det.

När älsklingen vaknat åkte jag på handbollsträning med 10-åringen och direkt efter det på ett möte i skolan. Väl hemma igen hann jag ta en kopp kaffe med älsklingen innan hon skulle iväg och jobba. Avundas henne inte då vädret inte är kul just nu.

Inväntar just nu kvällens avsnitt av CSI. Ska bli spännande.

Lite seg i kolan

Vad skönt!
Lilleman sov en timme och jag fick lite tid till att... sova jag med. Om än bara en halvtimme så är det bättre än inget. Känner mig just nu lite seg och snurrig i kolan. Så jag ska försöka komma igång och tömma diskmaskinen.

Hade tänkt att sätta upp en lampa till 10-åringen. Började borra upp ett hål för takkroken när det visar sig att jag har fel krok. Och hål är borrat! Kul. Takplattan var tjockare och fastare än jag trott. Blir till att köpa en ny krok i morgon. Det gamla hålet får döljas av lampan.

Rolig händelse

Blev uppring i förmiddags av en av 8-åringens tränare. De behövde ett par killar till ett lag som skulle spela match idag. De är ett år äldre men 8-åringen tyckte de skulle vara kul. Tränaren sa att det skulle fungera för 8-åringen trots åldersskillnad och vana. Så nu är det dags.

Vi får se hur eftermiddagen går. Håller tummarna!

Fortfarande vaken!

Trots veckans ansträngningar och trötthet är jag fortfarande vaken och uppe. För en stund sedan tittade vi klart på Let's Dance. Missade tyvärr jag vem som blev utslagen. Kollade precis på nätet och blev lite förvånad. Nog trodde jag att Peppe skulle åka ut före Tone. Men så blev det inte.

Tyst och lugnt har det blivit. Det är skönt efter den här veckan. Har hunnit med en hel del och det känns bra. Även om jag önskar att tempot kunde vara lite lägre.

I morgon ska jag sätta upp en ny taklampa åt 10-åringen. Behöver bara köpa en ny borr, de jag har är för smala. Det får bli morgondagens projekt.

Vart tog veckan vägen?

Det undrar jag nu. I ett huj har veckan gått och det är helg igen. Fullt upp hela veckan och en period med kraftig huvudvärk. Som tur är har den gått över.

Ser fram mot en lugn kväll med barnen och lite TV och lite blogg.

RSS 2.0