Hemma idag

Det blev en dag hemma idag. Lilleman är förkyld och hostig. Måste säga att i eländet har det varit rätt skönt att vara hemma och få ta det lugnt idag. Har ändå ett möte ikväll (ser inte fram emot det, suck) men hoppas vara hemma till CSI.

Lugn stund

Vad skönt!
En liten lugn stund för mig själv. Slötittar lite på TV och kopplar av innan sängdax. Hoppas att natten blir lugn. Lilleman har börjat bli förkyld, varit snuvig och allmänt irriterad här på kvällen.

Börjar snart bli dax att lägga sig, måste försöka att få in bättre rutiner på kvällarna. Blir ofta för sent och sen på morgonen bannar man sig själv att man inte lagt sig tidigare. Att man aldrig lär sig!

När det nu blir, så God Natt för ikväll.

Fotboll idag

Efter att ha plockat till en del här hemma skulle 8-åringen och spela fotbollsmatcher. Diverse regnskurar fick oss att känna ett visst motstånd.

Samling och avfärd till Sigtuna där de tre matcherna skulle spelas. Vädret klarnade och det blev en riktigt fin men något kall dag. Matcherna? jo vinst 4-0, oavgjort 3-3 och vinst 3-0. Glada miner var det i laget.

Stressade hem, handlade på vägen och sen fick vi matgäster. Trevligt var det nu är det dax att sätta sig och titta på film en stund. Hoppas man håller sig vaken...


Hektisk lördag

har det varit. 10-åringen skulle på handbollsläger och hade inga skor att ha på sig. Upp tidigt och gjorde oss  färdiga och packade. Åkte sen snabbt till affären och köpte ett par skor och skjutsade vidare till lägret.

Därefter skulle jag hjälpa min svägerska och hennes sambo med video, tv, dekoder och dvd (diverse krångel har de). Snabbt fixat tänker jag men ack vad jag bedrog mig, efter tre timmar spelar videon fortfarande in svartvitt från dekodern. Ger upp (en aning frustrerad).

Åkte sen hem för att lägga lilleman, somnade själv oxå.

Rivstart

Tjohej blev det i morse. Hade ställt klockan på 5.10 för att hinna till jobbet. Skulle vara där 6.30. Vaknade klockan 6.00 av ett svagt susande. Sablar, lilleman har varit på klockan igen. Upp ur sängen och gör mig klar, tittar ut och ... regnet fullkommligen vräker ner. Kunde morgonen starta härligare. Jag kan ta bilen tänkte jag.

Tyvärr skulle den användas under dagen så jag fick snällt ta cykeln. Hittar inte regnkläderna, skit oxå. Plastsäck, det får bli plastsäck. Letade fram en säck och en sax. Klippte till öppningar för huvud och armar, drar den över mig och kastar mig iväg.

Vet inte om det finns världsrekord i till jobbet åkning men klockan 6.20 stod jag, blöt som än totalbadad katt, på jobbet färdig och klar. När jag sedan kom hem från jobbet, fick jag veta att bilen, den hade stått i garaget hela dagen...

Så här efteråt kan man ju skratta åt det men hu vad stressad man känner sig när man tittar på klockan inser vad den egentligen visar.

Att fånga känslor

i text är inte alltid lätt. Det är tur att det finns andra som är duktiga på det. Sitter just nu och lyssnar på Mauro Scocco's "Du är aldrig ensam". En kanske inte typisk Scoccolåt, det är inte smärta och vemod utan en ren kärleksförklaring. Sätter fingret precis på hur jag känner för min fru.

Skickar en tanke till henne nu när hon jobbar. Ska själv lägga mig strax.

Så äntligen

sitter jag här och skriver igen. På grund av fester och dop har inte tiden funnits till att skriva. Har firats födelsedag i familjen och sen har det varit dop och 50-årsfirande. Detta efter att nätt och jämt hämtat sig efter en smärre illamåendeperiod.

Lite lagom trött var jag på igår när det var dax för jobbet igen. Känner mig redan färdig för mer semester just nu. Kanske mest på grund av trassel på jobbet. Förhoppningsvis kommer lösningar inom kort.


Har förresten hittat en favoritlåt som jag gärna lyssnar på för tillfället, "Where would I be" med Paul Carrack. Hur bra och mysig som helst. Hela albumet "Satisfy My Soul" kan verkligen rekommenderas.

Framgångsrecept

Jag har ett litet problem, ett inte allt för stort i och för sig. Jag tycker väldigt mycket om att skriva, vilket gång på gång resulterar i att det är jag som får skriva minnesanteckningar och annat på jobbet. Jag har en önskan om att jag skulle kunna knåpa ihop texter av annat slag också. Detta intresse och en hel del nyfikenhet ledde till att jag startade den här bloggen. Som ett steg i att få ur mig tankar och annat.

 

Nu är det så att nästan varje gång jag har möjlighet att sätta mig för att skriva här, så blir det ...    blankt...! Får idéer titt som tätt (som jag också skriver upp, allt som oftast) men då är datorn upptagen. Ha, där fick jag, för att jag tänkte sätta mig för att skriva. När jag väl kommer åt datorn så börjar jag ta i tu med mina idéer. Då far tankarna iväg och skrivkrampen slår till.

 

Sen är det ju kul att läsa runt på alla bloggar och fascineras av hur kreativa och roliga människor är. Hela den här grejen med blogg är mycket större än jag anade när jag startade den här.

 

Men se där, ett helt inlägg blev det i alla fall. Alltid något. Tips emottages ändå tacksamt :-)


Solnedgång

Solnedgång

Satt och tittade bland mina bilder och hittade den här. Tog de från vår uteplats för en liten tid sedan. Kan stå länge och titta på en sån himmel och bara njuta av färgerna. När himlen ser ut så här kan jag inte låta bli att ta fram kameran, även om jag inte lyckas göra himlen riktig rättvisa.


Typiskt!

Det har inte gått många dagar och ny ligger man hemma med illamående. Det blev inte många timmars sömn inatt så de får klara sig utan mig på jobbet idag.

 

Mitt i allt är det i alla fall fint väder, och varmt idag. Till skillnad från de sista semesterveckorna, fulla med regn och moln. Fick mig att tänka på Puh's sång vid honungsträdet, "Jag är ett svart litet regnmoln". Den blev lite av en signaturmelodi förra veckan.


Kick-off

Tänkte knyta tillbaka till det tidigare inlägget där jag berättade om vår kick-off. Det blev en trevlig resa med precis så bra väder som jag hoppats på. Det blev som på bilden nedan.

 

Tyvärr blev det inte allt för mycket gjort. Begränsat med tid blev det. Bussresa på dryga timmen, utresa med tidig lunch. Landstigning och påstigning. Hemresa med information och presentationsvarv av alla vi kollegor. 45 min till eget valt arbete. Bussresa på dryga timmen tillbaka. Man får se snarare se det som ett tillfälle att träffas allihop, gamla och nya kollegor, efter semestern och prata av sig lite. Kul grej ialla fall.


Dax för lite ärenden

Nja, nu får jag lov och ta mig i kragen. Ska åka ner och posta ett par brev som måste iväg idag. Ut i finvädret, solen skiner och det är cirka 20 grader ute, skönt! Passar bra med en cykeltur.

Utsikt över vattnet

Utsikt över vattnet

Att stå och titta ut över vatten, som här östersjön, värmer inombords. Kan kännas så stort och vackert samtidigt kan man andra gånger känna vilken styrka som finns. Det är mäktigt. Att bara stå där och tänka, ta sig tid för sig själv i tankarna.

 

I morgon får jag kanske uppleva det igen, vår kickoff på jobbet blir en båtresa. Då får vi hoppas att vädret blir bra, båten är rätt liten och för mycket sjögång är inte kul. Särskilt inte som vi ska äta lunch på båten.


Sommar i Uppsala

Sommar i Uppsala

Bilden tog jag vid en utflykt med barnen i juni. Varmt var det här, närmare 30 grader. Förhoppningar är att kommande vecka blir lika fin.

Fortfarande mätt

Är fortfarande riktigt mätt efter middagen. Kycklingfilé inlindad i bacon med örtsås och pasta. Mumma för både själ och mage. Sitter nu och funderar vad jag ska göra av kvällen, om någon film ska ses...

Första veckan

Så äntligen är första veckan avklarad på jobbet. Starten har varit lite trög men igång är man i alla fall. Skönt att det är helg nu.

 

Stor klapp på axeln till alla som kommit igång och jobba. Ni som inte har börjat än, njut !! (vädret ska tydligen bli bättre igen).


Frustrerande

Baahh!!
Äntligen har jag fått internetuppkopplingen att fungera. Det efter diverse trubbel med uppkoppling då jag kopplade in den router som vi har. Ville kunna surfa samtidigt på våra två datorer. Vad hände? Jo uppkopplingen fungerade men blev tokslö. Efter ett antal supportsamtal tidigare ikväll, fungerade det tipptopp. Lyckan gjord! Men ack se den lyckan var kortvarig. På grund av ett åskväder fick jag lov att dra ut kablar ur kontakterna och när det var över fungerade så var allt tokslött igen. Frustrationen var då total.

Nu, efter att ha bestämt mig för att koppla bort den irriterande routern, efter lite trixande och omstart fungerar det igen. Nu törs man knappt röra några kablar igen.


Sådär!

Då var man igång på jobbet. Som de flesta andra. Precis som vanligt lite segt men okej i alla fall. Fick idag reda på att vi startar med en kickoff på måndag då alla är tillbaka. (vi har fått en ny chef precis).

Har dessutom försökt börja mitt nya liv... igen. Att tänka igenom vad som är nödvändigt, besluta utifrån och försöka förenkla. Låter enkelt? Vet inte, tiden får utvisa.


Jobba!!

Va, vart tog tiden vägen?

På måndag börjar jag jobba igen. Har jag verkligen haft min ledighet nu? Skulle den inte vara längre än så här? Känns på något sätt ofattbart och jag försöker intala mig själv att inte gräma mig över det. Det är ju kalla fakta att så är det. Inget att göra åt! Men hur mycket jag än försöker, så finns den där, den ångestliknande känslan. Att inte ha tillräckligt med ledig tid kvar. Jag som skulle läsa en massa, umgås familjen, fixa med bilen, vila och en massa annat.


Vad har hänt då?
Jo, vilat har jag ju faktiskt gjort - en del, läst - ja, varit med familjen - ja massor. Fixat med bilen... Nej.

Ledigheten blev nog rätt innehållsrik ändå. Kanske därför det känns som om det varit för lite tid. Men så är det varje gång semestern börjar lida mot sitt slut. Då känns det alltid som den dubbla tiden skulle varit bättre, oavsett hur länge man varit ledig.


RSS 2.0