Valborg

Fest och skojigheter. Men för oss blir det lugnt. Ingen forsränning och storfestande. Känns inte lockande att ta sig ner på stan med barnen och trängas med massor av folk.

Istället satsar vi på en lugn kväll i familjen. Grillpremiär blir det. Det ska bli så gott att få avnjuta vårens första grillrätter.

Sedan blir det nog en promenad till någon valborgsmässoeld.

Barnkalas

Gårdagens kväll tillbringades hos älsklingens syster. Deras minsta fyllde ett år och det var kalas med tårta och allt. Tänk vad tiden går ändå. Kom hem lite senare och det blev sängen direkt. Var ordentligt trött igår.

Nu är det helg igen och en extra dags ledighet, vilket inte är helt fel. Ska förhoppningsvis bli en rätt lugn hel som kan ge återhämtning och mys med familjen.

Intressanta dagar

Har haft två intressanta dagar. Gårdagen handlade mycket om etik. Det är ett mycket intressant ämne. Vad som är rätt och fel i olika situationer. Vi fick arbeta utifrån olika fallbeskrivningar och sen diskuterade vi oss fram till vad vi kände som rätt.

Gårdagen avslutades med en fantastisk middag och efter det hade vi ett par musiktävlingar. Den en skulle vi hitta låtar utifrån specifika ord. Gick rätt hyfsat. Sedan fick vi ta på oss ett par hörlurar och nynna till musiken och de andra skulle gissa fram låt eller artist. Den som hittade rätt fick en följdfråga. Gick inte alls bra.

Somnade urtrött och sov halvbra i en för mjuk säng och för stor kudde. Om i nacke och rygg blev resultatet.

Idag har vi framför allt haft planering för det kommande verksamhetsåret. Hur vi ska gå till väga i olika frågor. Skönt att kunna arbeta med sådana frågor i lugn och ro. Kom hem på eftermiddagen och var riktigt trött i huvudet. Har efter jag lagt barnen städat undan här hemma. Nu är det snart dags att lägga sig. Ska läsa lite bloggar först bara.

Rörig förberedelse

Sitter och försöker komma på om det är något jag glömt inför morgondagen. På något sätt känns det som om något saknas. Kanske mest beror på att barnen har varit uppe i varv här ikväll. Troligtvis har jag allt med mig som behövs.

Snart kommer älsklingen hem från jobbet och så blir det att sova. Filmen lär nog få vänta lite.

Lunch ute

Idag ska vi sitta på uteplatsen och äta luch. Det är så härligt väder och hyfsat varmt. Ska tillbringa tid ute idag för ikväll ska jag förbereda mig för en tvådagars konferens. Just nu känner jag mig inte riktigt laddad för att under måndag och tisdag vara borta. I och för sig vet jag att det blir intressant och roligt när jag väl kommer mig iväg.

Förutom att vara ute, läsa in material och umgås med familjen ska jag nog hinna med att se någon film senare ikväll. Har fått låna Herbie - Fulltankad av älsklingens syster. Tror att den är riktigt rolig.

Städ och sömn

Full fart under gårdagen. Först jobba och sedan var det till att åka direkt till lillemans förskola. Det var dags för stängning och städning igen. Måste säga att det gick väldigt smidigt igår.

Åt middag när vi kom hem och sedan var det dags för en myskväll. När barnen väl somnat hade jag också somnat... i soffan. Vaknade klockan 2 och yrade mig iväg till sängen. Hade lite svårt att somna om.

Nu på morgonen kom älsklingen hem från jobbet. På vägen hem hade hon köpt nybakade minibaguetter till frukost. Nu på förmiddagen har jag fortsatt städandet här hemma. När älsklingen vaknat får vi se vad vi hittar på. Senare i eftermiddag ska vi till mina föräldrar och äta middag. Min moster är och hälsar på. Det var ett tag sedan vi sågs, ett tag sedan hon träffade barnen.

På avvägar?

Tidigare idag började fundera på om våren kommit på avvägar. Det regn som föll under morgonen övergick efter ett tag till snö. Jag som hoppades att vi inte skulle behöva se snön innan nästa vinter. Nu blev det bara för en stund och allt smälte bort på en gång. Nu behövs det bara att det blir varmare också...

Händelserik dag

Idag har det varit en riktigt händelserik dag. Den startar med att skolan ringer hem 9-åringen som kräkts i skolan. Som om det inte var nog med det så hade 10-åringen återbesökstid på ortopeden. Har haft ont i knät en tid. Det besöket resulterade i att 10-åringen kom därifrån med helgipsat ben. Total avlastning var ordinationen, annars kanske det skulle bli operation. Hej hopp hallå!

Jag och 10-åringen åkte och åt pizza innan handbollsavslutningen. Så omvälvande saker kan bli när man inte är beredd på vad som komma ska. Många tårar har fallit under eftermiddagen och kvällen. Vi har försökt att trösta och peppa. Förhoppningsvis känns det något bättre om några dagar.

SM-guld till Färjestad

Nu kommer 9-åringen bli glad  när han vaknar imorgon bitti. Laget som han håller på vann SM-finalen ikväll. Spännande match som kom av sig till 3:e perioden.

Många gratulationer till killarna i Färjestad. I år gick det vägen.

Nu är jag trött

Ska nog ta och krypa till sängs nu. Känner mig riktigt trött trots att det varit en avkopplande helg. Visserligen sov jag inte så väldans bra inatt men har kunnat vila under dagen.

Imorgon börjar arbetsveckan igen, återigen en fyradagarsvecka. Känns bra måste jag säga. Känns också bra att vara igång efter förra veckans sjukdom. Peppar peppar så är den borta nu. Hoppas att så förblir.

Middag och flytthjälp

Har idag varit hem till min älsklings syster och hennes familj. Vi hade ett litet knyt med påskmat. Mycket trevligt var det.

Fick avbryta det hela för en stund då min svåger behövde lite hjälp med att lasta ur ett flyttlass. Hans respektive har flyttat hit. Tog en stund att göra det.

Återvände sedan för att dricka lite kaffe och äta en bit kaka. Och nu är vi hemma igen. Ska bli skönt att koppla av framför TV'n ett tag. Men först ska jag få lilleman i säng.

Sömnens rike

Ska snart gå och lägga mig och fara iväg till drömmens rike. Vi får se vad som träder fram där. Att under natten drömma sig bort, låta sig föras till andra platser och träffa kända och okända människor. Kan vara en spännande upplevelse, skrämmande och alldeles... underbar.

Känner mig lite trött efter kvällens middag, stek med potatis och skysås. Himla gott var det. Kvällen avslutades med en svensk miniserie på svt 1. Spännande med fortsättning och avslutning i morgon.

Gårdagens utflykt

Vi var på en liten påskutflykt igår innan mina föräldrar kom över. Påskäggsorientering runt Uppsala slott. Ett kul litet arrangemang för barnen som avslutas med korv, festis och frukt. Alla barn får också ett påskägg var. Väldigt generöst tycker jag.

Liten familjemiddag

Igår kväll hade vi en liten familjemiddag. Mina föräldrar kom över en stund. Påskägg skulle lämnas över till barnen. Men innan det så åt vi middag tillsammans. Det serverades biffteki, klyftpotatis, tzatziki och fetaost. Till det en grönsallad. Det är så himla gott med grekisk mat tycker jag.

Mätta och belåtna övergick vi till påskäggen och vi vuxna drack kaffe och tittade på ishockey.

Ljusare tider

När man tittar ut och ser det här känns det stora förhoppningar om att våren är i antågande. Att värmen faktiskt inte är så långt borta. Snart knoppas det på träden och skogen skiftar till skirt grön.

Blekt vårljus

Några blommor

Kunde inte låta bli att gå ut och fota några vårblommor. Några krokusar har tittat upp i vår rabatt.

Lila krokus

Och här är några till

Gul krokus

Tråkgöra

Nej hu då..! Nu måste jag ta mig i kragen och göra klart badrummet. Påbörjades igår kväll men orken försvann. Sitter och laddar för att slutföra jobbet. Kan inte säga att det är direkt inspirerande. Visserligen är det skönt när det är klart.

Gör jag det snabbt kan jag ju alltid ta det lugnt sen igen...

Långhelg

Ser fram mot en lång helg med hela fyra dagar ledighet. Håller tummarna för att vädret kommer att vara bra så man kan vara ute och njuta mycket. Det vore så skönt. Idag verkar det ganska lovande måste jag säga.

Ska ut och fotografera lite de närmaste dagarna hade jag tänkt. Kanske hittar jag något bra motiv som fångar våren.

Åter varmt

Så var det vackra vädret tillbaka. Och värmen också. Har tagit mig en stärkande promenad i solskenet. Fortfarande saknas krafterna men snart så...

Ikväll ska SM-finalmatch nr 2 spelas. Ska bli spännande att se hur det går. Då barnen har sitt favoritlag med blir det nog en familjefest ikväll.

Brist på ork

Helgens sjukdom tog på krafterna. Känner mig fortfarande hängig. Är hemma från jobbet idag och har beslutat mig för att vara det i morgon också. Känner att det behövs.

Har så här långt haft en ganska bra dag. Ja, om man nu bortser från vädret. Gårdagens värme är bokstavligen bortblåst. Idag är det bara ett par grader och mulet.

På benen igen

Så var jag på benen igen. Låg totalt utslagen med feber och magont igår. Vet inte vad som flög över mig riktigt. Tillbringade hela dagen liggandes i soffan. Mådde som en liten räka och förmådde mig inte ens att starta datorn. Åtminstone det brukar jag orka trots sjukdomar.

Nu idag är jag i alla fall på benen och har hjälpt en granne med deras router. Samma märke som vi har och de hade samma problem som vi... Nu är det avhjälpt och de borde kunna använda sitt internet som vanligt igen. Bra att kunna dra nytta av egna erfarenheter.

Har också tillbringat en stund ute i det fina vädret. 10 grader varmt och solsken. Rabatter rensade och uteplatsen ordnad. Redo för att ta emot våren även på vår plätt.

Äntligen tillbaka

Så var datorn äntligen tillbaka här hemma. Måste säga att det gick fortare än jag vågat hoppas på. Grafikkortet har de bytt ut, det gamla hade brunnit...! Nu hoppas jag att det inte blir mer trassel med den.

Nu ska nog konkurrensen om datorer vara avhjälpt till viss del.

Landskamp

Har ikväll varit på en landskampsmatch i handboll. Både 9-åringen och 10-åringen var med. Måste säga att det är mycket fascinerande att se handboll på så hög nivå. Att dessutom se det på riktigt var en upplevelse.

Det var svenska damlandslaget som mötte norska damlandslaget. Tyvärr gick det inte vägen för svenskorna. Men det var en fartig och spännande match i alla fall.

Väl hemma nu så får jag vårda min huvudvärk som odlats fram sedan igår eftermiddag. Blir sängen så snart som möjligt.

Trötta dagar

Har de senaste dagarna varit riktigt trött och huvudet har känts som ludd. Mycket händer och intrycken bara bombarderar. En spännande tid är det.

Är på väg i säng för den här dagen har avslutats med huvudvärk. Vill vara pigg i morgon igen så kvällen får bli lite tidig.

Längtar efter vår andra dator, konkurrensen om den bärbara har blivit stor sista veckan. Men snart...


Fullt upp de senaste dagarna

Hu vad det kan samla på sig emellanåt. De senaste dagarna har varit sprängfyllda av en massa göra. När kvällarna kommit har jag somnat på studs. Förhoppningsvis kommer den här kvällen att vara lugn.

Längtar efter vår dator, tyvärr är det väl nästan två veckor innan den kommer tillbaka. Vi får se.

RSS 2.0