Tappat luften

Så hände det som inte fick hända. När jag skulle hem från jobbet, med huvudvärk efter en lång dag, satte jag mig på cykeln. Efter ett par hundra meter tyckte jag att det kändes konstigt. Tittade ner och såg att jag hade lite luft i bakdäcket. Klev av och tittade. Innan jag satte mig igen hade all luft försvunnit. Punkteringen var ett faktum.

Det var bara att snällt börja promenera hem istället. Tog en genväg genom skogen istället. I och för sig inte helt fel med en liten skogspromenad. Fick en del skadeglada skratt och fniss när jag kom hem.

Segt är rätta ordet

Idag känns det oerhört segt måste jag säga. Kroppen är trött och det känns som ludd i huvudet. Nej, det är inte dagen efter. Fast i och för sig det är det ju beroende på hur man ser på det.

Igår var vi till älsklingens mamma och hjälpte till med städ och fixande. Mycket är det som ska göras, mycket behöver rensas och det behöver städas ordentligt. Så hela lördagen gick åt till det. När vi avslutade för dagen gick luften ur oss. Väl hemma åt vi tacos och tittade på TV. Somnade inte på en gång, tankarna for omkring.

Så idag blir det att ta det lugnt. Vi har pratat om att ta en promenad i skogen. Så lite som möjligt ska göras idag.

Ibland blir man ännu tröttare

Jag blir riktigt trött när jag läser sånt här. Visst kan det finnas skillnader i mäns och kvinnors hjärnor. Men att kategoriskt säga att män inte kan ta hand om barn...

Mätt minsann

Kan säga så mycket att jag är oerhört mätt just nu. Har ätit hembakad pizza med skinka och ananas. Sitter och försöker hämta mig efter middagen. Snart ska barnen i säng och då ska jag och min älskling titta på någon film. Blir någon komedi för det är det som gäller den senaste tiden.

Regntrubbel

Efter några dagar med regn, skyfall och åskväder verkar det ändå som det har ljusnat upp lite. Har upptäckt att jag är i stort behov av hela regnkläder i rätt storlek. På något sätt har mina regnbyxor förväxlats mot ett par i tre nummer mindre än mina. Hmmm! Mina är spårlöst borta.

Utan bra regnkläder är det inte speciellt roligt ute i regnet. Tycker ändå att det kan vara mysigt att strosa omkring när det regnar, bara kroppen får vara torr. Rogivande att höra regnet strila ner när man promenerar i skogen.

Det är snart lön och då får det bli ett nytt regnställ så att jag klarar hösten. På något sätt känns det som en förutsättning för en bra höst. När jag väl köpt regnstället kommer det säkert inte att behövas. Alltså för allas skull behöver jag ett regnställ.


Första skoldagen

Vad tiden går!
Idag började barnen i skolan igen. Efter ett långt och skönt sommarlov så var de glada att få träffa klasskompisarna. Många var säkert berättelserna om vad alla gjort. Kan tänka mig hur mycket prat det blev.

För min egen del har den här måndagen gått i sirapens tecken. Eller snarare kolans tecken. Har aldrig varit med om maken hur seg en dag kan vara. Ända fram till sen eftermiddag sniglade sig tiden fram för att sedan näst intill hoppa över den sista timmen.

Födelsedagslördag

Lördagen gick i ett huj. Fixande och förberedande på förmiddagen och sedan blev det fullt hus på eftermiddagen. 11-åringen var nöjd med dagen. Nästan alla i familjen kom och det pratades och det verkade som alla hade trevligt.

När alla hade gått gick luften ur oss och vi passade på att vila lite. Lite senare kom en kompis till 11-åringen och fikade. Under tiden fixade jag med den Mp3-spelare som vi gav i present. Den som orsakade glädjetjut.

Trötta somnade vi tidigt igår.


Besök

Ikväll kom mina föräldrar över på en fika. Barnen ville att de skulle komma. En mysig stund med nybakad tigerkaka och varmt kaffe, tända ljus och småprat. Skönt att koppla av lite så, tycker jag.

I morgon blir det lite förberedelser inför lördagen. Då fyller 10-åringen år och det blir kalas.

Grått värre

Så är det minsann. Det är grått ute och regnet faller. Känns inte direkt upplyftanden. Och här hemma är det tufft just nu. En tung känsla är det. Då och då blandad med små glädjestunder då man minns roliga episoder och det är dem vi försöker ta fasta på.

Barnen har tagit det hela ganska hårt och lilleman sa igår att morfar har blivit en ängel och har fått vingar. Han har flygit upp till himlen. Lilleman ville att morfar skulle hälsa på och blev fundersam när vi sa att det inte går. Man såg riktigt hur han tänkte.

Nu väntar frukost och sen iväg på utbildning, pust.

Sorgedagar

De senaste dagarna har inte varit roliga. Som jag skrev häromdagen avslutades middagen hastigt i torsdags kväll. Telefonen ringde och älsklingen svarade. Det var hennes syster som ringde för deras pappa var dålig. Tyvärr visade det sig så allvarligt att han dog.

Just nu känns det hela så konstigt, så tomt och så ledsamt.

Så var den här veckan slut

Arbetsmässigt i alla fall. Känns riktigt skönt med helg igen. En vecka som ändå gått smidigt även om det är jobbigt att ha tider att passa.

I går kväll kom en av våra bästa vänner med sina barn hit för att vara här över helgen. Åt hembakad pizza och det var jättetrevligt fram till ett mycket tråkigt besked kom. Allt blev hastigt avslutat och kvällen blev sen.

Jobb och värme

Så har jag jobbat i två dagar. Och varmt har det varit, nästan för varmt minsann. Trots litervis med vatten är jag fortfarande törstig. Hur är det möjligt egentligen?

Får se om kvällen blir tidigare än i går. Lite småjobbigt att komma igång efter ledigheten är det...

Sista dagen

Idag är det sista dagen innan jobbet startar igen. Känns just nu som jag skulle behöva minst en vecka till för att landa efter våra båda resor. Tyvärr är det inte så. Det är bara att ställa klockan och kliva upp imorgon. Samtidigt ska det bli roligt att träffa kollegorna. Första tiden brukar vara lite seg men det rullar snart på igen.

Åter hemma igen

Så igår kväll kom vi hem från vår andra resa. Den här gången bar det av till Värmland till våra vänner där. Återigen klarade vi oss ifrån regnet. På något sätt har vi lyckats pricka in solen på vår resväg den här sommaren.

Några dagar hos goda vänner med en massa god mat och stunder att prata. Blandat med ett par lyckade fisketurer och stadsbesök. Härligt var det!

Varmt är det

Sitter här och känner mig varm. Börjar fundera på om det efterdyningar efter gårdagens tur på sjön. Det var varmt i solen. Men skönt och vi kände oss riktigt avslappnade när vi kom i land.

Resultatet tre gäddor och två abborrar.

Fisketur

Om en stund väntar en liten fisketur med en god vän. Vi ska ut med hans båt på en liten sjö i närheten. Kul att komma ut en liten stund.

Hoppas det håller upp för vädret är inte riktigt stadigt just nu.

RSS 2.0