En liten uppdatering

Var till läkaren i kväll och fick det konstaterat att jag hade halsfluss ändå. Jag hade börjat misstänka det och det rådde ingen tvekan. Sköterskorna fick ett skolexempel på hur ett positivt test såg ut, det gav dessutom utslag direkt.

Nu väntar tio dagar med antibiotika som jag hoppas biter på infektionen.

Nej, nu ska jag gå och titta klart på Da Vinci koden och sen sova.

Nattinatt.

500:e

Insåg precis att förra inlägget var det 500:e inlägget här i bloggen. Jisses Amalia! Tänka sig. Så kändes det inte riktigt när jag startade den. Kul att ha något eget att hålla på med, att få ner lite tankar.

Det gör ont...

Att inte värken i halsen ger sig. Blir nog till att ta kontakt med vårdcentralen under kvällen eller i morgon bitti.

Har under dagen tittat på större delen av Da Vinci koden på DVD. Helt OK enligt min mening. En aning rörig men spännande berättelse. Blev tyvärr tvungen att pausa ett tag då vi strax ska iväg på utvecklingssamtal i 11-åringens skola.

Åter hemma tänker jag försöka vila ett tag till, äta lite glass för att lindra halsen och kanske ta någon stark "medicin".

Snart dags för sängen

Sitter och tittar på Close to home. Efter det blir det att gå och lägga sig. Mår rätt tjyvens och jag undrar hur natten kommer att bli. Halsen känns inte allt för rolig. Minnen dyker upp från ett par tillfällen då jag haft halsfluss och vaknat av att knappt kunna andas på natten.

Som tur är känns det inte riktigt på samma sätt den här gången. Peppar peppar ta i trä, sa han och tog sig för sin onda panna...

Nu slog det till

Vaknade i morse med en väldans värk i halsen, huvudvärk och feber. Känner på en gång att jobba blir det inte. Ringer till jobbet för att kraxa fram att jag blir hemma. Kollegan börjar skratta och frågar "Men hur låter du egentligen?!" Jag lät verkligen som efter en helkväll eller något.

Blir hemma imorgon också så får vi se vart det tar vägen. Blir till att kurera sig ordentligt.

Vågar nästan inte

Nej, vågar nästan inte säga något men...
Bilen är hemma igen. Hämtade den på verkstaden idag. Håller nu tummarna för att det är tillräckligt nu. Kändes bra att ha sin egen bil igen måste jag säga.

Har börjat känna av en förkylning idag, ont i halsen och det känns som febern pockar på. Vill inte det alls...

Tapetsering och middag

Igår började jag hjälpa min svågers dotter med tapetseringen. Hann inte mycket mer än att göra grundarbetet så jag får fortsätta i veckan. En mysig liten lägenhet har hon köpt i alla fall.

Igår eftermiddag var älsklingens syster,sambo med barn och deras mamma här på middag. Riktigt trevligt med middagsgäster. Det var riktigt länge sedan vi hade det. Vi ska  försöka ha det lite oftare framöver.

Blev en tidig sänggång igår med tanken att läsa lite. Somnade istället och det var väl någon mening med det antar jag. Är riktigt utvilad idag.

Intressant

Har försökt att lägga kommentar på ett eget inlägg men stoppas av spam-filter. Det var intressant...
Kollar närmare om ett tag, nu väntar gäster.

Lugnt

Uppe och igång. Och klockan är strax efter klockan 8 och det är lördag. Det är skönt att det är helg i alla fall. Verkar som helgen blir lugn ändå. Vi har inte hört något om flytten och 9-åringen har fått åka med en lagkompis eftersom vår bil inte går.

Tomt i huvudet

Tänkte mig till att skriva ett inlägg innan jag lägger mig. Problemet är att jag inte riktigt vet vad det ska handla om.

Det stundar en helg där jag troligtvis ska hjälpa älsklingens brorsdotter att flytta till eget. Det skulle också tapetseras så vi får se när det kan bli av. Hon har inte hört av sig ännu så vi får se hur det blir.

I annat fall blir helgen lugn, alla är lediga så något hittar vi på tillsammans. Kanske åker vi alla till en handbollscup som 9-åringen ska spela. Däremot blir nog lilleman en aning rastlös, det brukar han bli.

Nej nu får det bli sängen nästa så sista arbetsdagen den här veckan blir piggare än idag.
Sov gott alla!

Det svänger

Den sista tiden har lilleman varit på "strålande" humör. Mycket gnäll och skrik. En riktigt trevlig period... not! Känner lite att det är hans reaktion på hur knasigt det varit sista tiden. Dröjer nog inte länge förrän han kommer in i en gladare tid. Brukar svänga rätt friskt fram och tillbaka.


Och igen...

Inte bilen den här gången. Men cykeln, för igår exploderade bakdäcket.

Då bilen är trasig tänkte jag ta cykeln till jobbet. Cyklade hurtfriskt till jobbet igår morse. Efter dagens slut skulle jag cykla hem men hinner bara halvvägs hem så händer det...  En kraftig smäll hörs från bakdäcket och det börjar kännas konstigt.

Nu kan jag inte annat än skratta.

Håller mig för skratt

Det gör jag verkligen just nu. Igår kväll var det dags för tredje gången. Bilen gick sönder... igen...
Den här gången gick generatorremmen av. Bilen står hos svärmor i väntan på att jag ska laga den. Börjar tro att verkstan som hade bilen på reparation spännt remmen för hårt efter arbetet med generatorn.

Drar en suck och tar cykeln till jobbet.

Dags för en ny arbetsvecka

Imorgon startar en ny arbetsvecka med nya utmaningar. Hoppas att den fortsätter på förra veckans påbörjade väg. Fick en hel del uträttat och det kändes positivt.

Ska försöka att avrunda den här kvällen och gå och lägga mig. Senaste natten blev det för lite sömn och det har känts i dag. Har ändå kunnat ta det lugnt så lite kraft har jag hämtat igen.

Får se om jag kopplar av med Camilla Läckbergs Predikanten. Älsklingen rekommenderar den varmt och efter att ha läst Isprinsessan kan jag mycket väl tänka mig det.

Riktigt segt

Idag känns det riktigt segt  måste jag säga. Har försökt att komma igång men det verkar nästan omöjligt. Sov dåligt inatt och antagligen är det därför.

Det är nu dags för Emil i Lönneberga. Lite filmmys med lilleman, inte alls dumt.

Nya filmer

I torsdags fick jag bland annat ett par nya filmer, Beck - Skarpt läge och Da Vinci koden.

Beck-filmen såg vi samma kväll och jag måste säga att den var nervpirrande. En spännande thriller. En del nya skådespelare var med. Men Mikael Persbrant och Peter Haber var bra som tidigare.

Da Vinci koden ser jag troligtvis ikväll så den får jag återkomma med.

Bilen hemma igen

Då veckan har varit fullspäckad har jag inte hunnit skriva om egentligen någonting. Förra helgen hämtade jag i alla fall bilen från Åre. Jag och min pappa tog nattåget upp till Åre. Vi hade tagit liggplatser för att vara utvilade inför en lång bilresa. Nu fick jag en plats högst upp i kupén, det vill säga tredje våningen. Hade lite svårt att sova då jag var nervös för att ramla ner.

Väl framme gick vi till verkstaden för att hämta bilen. Bland det första mekanikern säger är att den går lite risigt och att han inte skulle åkt med den till Åre. Bland annat för att motorn inte gick på alla cylindrar när den var kall. Efter lite diskuterande fick vi lite tips på vad som kunde göras. Vi betalade reparationen och åkte iväg.

Bilresan hem gick bra, hela vägen. Det var bra väglag och fint väder hela dagen. Väl hemma packade jag ur bilen på saker och parkerade den. Dagen efter skulle vi åka och handla men det ville inte bilen. Den gick bara runt på startmotorn och ville inte tända igång. I det läget kunde jag hålla mig för skratt minsann.

Fick hjälp av en granne att kolla upp lite vad felet kunde vara, bränslepump eller tändmodul. En annan granne hjälpte också till och när vi bytt en tändkabel gick bilen igång. Nu var det handlingsdags så familjen satte sig i bilen för att åka iväg. Bilen börjar då rycka lite konstigt. Vi bestämmer oss för att ta den lånade bilen istället.

Efter det här inhandlade jag samtliga tändkablar, nytt fördelar lock och ny rotor. När jag skulle byta det här upptäckte jag varför motorn inte gått på alla cylindrar. En av kontakterna mellan tändkabel och fördelarlock var totalt bortärgad. Det fanns inget kvar av den. När allt var bytt och fixat provade jag nervös att starta bilen. Till min lycka spinner den loss så fint så. Nu är det bara att hålla tummarna för att inte fler saker dyker upp.

Det som slår mig efteråt är att det var rena turen att bilen inte slutade fungera på hemresan. Vi gjorde flera pauser på vägen och det kunde lika gärna hänt då. Glad är jag att det inte blev så.

Besök ikväll

Väntar just nu på att middagen ska bli färdig. Ska försöka hinna med den innan vi får gäster ikväll. Det väntas tårta och en massa gott, trevligt sällskap presenter.

Ska försöka skriva mer senare ikväll.

Tjipp!

Hoppsan

Vaknade just efter att ha somnat i soffan någonstans vid halv 10. Vet inte riktigt vad som hände :-)
Ena stunden tittar jag på TV och sedan när man tittar på klockan nästa gång är klockan 1.35, pust...

Får ta och pallra mig i säng och sova. Hinner sova några timmar innan det är dags att åka till jobbet.

Sov gott alla!

Trött, tröttare, Ior

Så är det minsann nu. Har sovit dåligt de senaste nätterna på grund av huvudvärk. Misstänker att det är spänningshuvudvärk, oroligt inför att åka och hämta bilen. Säkert kommer det att gå bra. Bara vädret håller sig fint.

Säger för ikväll, God natt och sov gott allihop!

Musiklycka

9-åringen var överlycklig ikväll. Idag kom premien från jultidningarna, en liten stereo. Låg och lyssnade till den innan sömnen tog över.

Det lär bli en del musik på högre volym den närmaste tiden. Minns själv hur roligt det var med första stereon.

En karamell att suga på

Vintervy Björnänge Åre

Det här är en utsikt som jag bara kan ge mig hän åt. Att bara stå och njuta av solens värmande strålar i vinterns kyla. Det stora vida fjällandskapet runt omkring. Där man känner sig lite liten men ändå på något sätt stor i stunden.

Bilden är tagen i Björnänge en liten bit från Åre.

Lite ensamt

Ibland känns det lite ensamt. Sitter här och klurar lite. Älsklingen jobbar inatt och barnen sover sedan länge. Borde själv gå och lägga mig men har svårt att komma till ro. Får försöka läsa en stund och lyssna på lite musik. Favoriter just nu i mp3-spelaren är Peter LeMarc och Kents Vapen och ammunition. Mycket bra musik.


Liten lycka

Lilleman var helt upp över öronen lycklig. Han hade fått åka i mosters lilla vita bil. Han tycker den är tuff minsann. Den är lite i minsta laget för oss men den är en fungerande bil i alla fall. Den tar oss från det ena stället till det andra. Vi är väldigt tacksamma att vi fått låna den då vår bil är uppe i Åre fortfarande. I helgen blir det tågresa upp för att hämta den.

Hela den här situationen har varit så jobbig men om en tid kommer vi säkert kunna skratta åt det. Ja, åtminstone le åt det.

Helt sänkt

Så det blir! Här ligger jag hemma och nästan kräks. Huvudvärken från igår har inte släppt så jobbet får klara sig utan mig idag. Känns inte bra men vilan är behövlig. Hoppas att det blir bättre till i morgon.

Pannknack minsann

Hej hopp!
Huvudvärken jag vaknade med sitter kvar. Inget verkar hjälpa för tillfället. Troligen är det spänningar från gårdagen som gör sig gällande. Hoppas det släpper snart.


Ska snart göra i ordning lite middag. Älsklingen och 11-åringen är borta på annat för tillfället.

Lilleman och 9-åringen leker med lego så bitarna yr. Kul har de men ljudnivån är inte direkt huvudvärksvänlig. Pust!!


Åreskutan igen

Åre

Utsikten från stugbyn där vi bodde. Vy mot Åreskutan. Vackert i solskenet.

Åreskutan

Åreskutan

En del av Åreskutan sedd från utkanten av Åre centrum. Maffigt och vackert i vinterdräkt.

Händelserikt

Sitter här med blandade känslor. Den semestervecka vi haft har varit helt fantastisk. Tillbaka till Åre var vi. 10-15 grader kallt, snö och sol ett par dagar. Vi passade på att vara ute och leka och tog även det lugnt. Hann läsa två böcker under veckan, I cirkelns mitt av Dan Brown och Isprinsessan av Camilla Läckberg. Två spännande böcker som var lättlästa.

Det som gör att det hela kastades omkull helt var gårdagen. Vi startade ungefär klockan 7 på morgonen. Hann inte mer än 3-4 kilometer så tvärdog bilen. Strax utanför Åre centrum. På med varningsblinkers och försök att stoppa någon vänligt sinnad bil. De blåste bara förbi. Till slut stannade i alla fall en lastbil och vi fick telefonnummer till bärgare.

Det tog en stund innan den kom. Fick skjuts ner till tågstationen och vi tog med oss det mest nödvändiga som vi orkade bära. Efter en del telefonsamtal var tågbiljetter ordnade och familj underrättad. Det här kändes fullkomligt overkligt. Bilen blir kvar i Åre och vi skulle ta tåget hem. Och vilken tågresa det blev, kostsam, tre byten och en massa kånkanden.

Kan säga att ena boken lästes under den resan. Otroligt trötta och med en känsla av att det här är inte sant kom vi hem sent i går kväll. Spänningarna övermannade oss och gråt och värk följde. Den som var mest nöjd med hela alltet var Lilleman. Han fick ju åka både bärgningsbil, tåg och dessutom limosine (det var den stora taxi som taxiväxeln skickade).

Åter hemma

Så är vi hemma igen efter en vecka i fjällen. Återkommer med mer inom kort.

Kan bara säga att det är skönt att vara hemma igen.


RSS 2.0