Bilen hemma igen

Då veckan har varit fullspäckad har jag inte hunnit skriva om egentligen någonting. Förra helgen hämtade jag i alla fall bilen från Åre. Jag och min pappa tog nattåget upp till Åre. Vi hade tagit liggplatser för att vara utvilade inför en lång bilresa. Nu fick jag en plats högst upp i kupén, det vill säga tredje våningen. Hade lite svårt att sova då jag var nervös för att ramla ner.

Väl framme gick vi till verkstaden för att hämta bilen. Bland det första mekanikern säger är att den går lite risigt och att han inte skulle åkt med den till Åre. Bland annat för att motorn inte gick på alla cylindrar när den var kall. Efter lite diskuterande fick vi lite tips på vad som kunde göras. Vi betalade reparationen och åkte iväg.

Bilresan hem gick bra, hela vägen. Det var bra väglag och fint väder hela dagen. Väl hemma packade jag ur bilen på saker och parkerade den. Dagen efter skulle vi åka och handla men det ville inte bilen. Den gick bara runt på startmotorn och ville inte tända igång. I det läget kunde jag hålla mig för skratt minsann.

Fick hjälp av en granne att kolla upp lite vad felet kunde vara, bränslepump eller tändmodul. En annan granne hjälpte också till och när vi bytt en tändkabel gick bilen igång. Nu var det handlingsdags så familjen satte sig i bilen för att åka iväg. Bilen börjar då rycka lite konstigt. Vi bestämmer oss för att ta den lånade bilen istället.

Efter det här inhandlade jag samtliga tändkablar, nytt fördelar lock och ny rotor. När jag skulle byta det här upptäckte jag varför motorn inte gått på alla cylindrar. En av kontakterna mellan tändkabel och fördelarlock var totalt bortärgad. Det fanns inget kvar av den. När allt var bytt och fixat provade jag nervös att starta bilen. Till min lycka spinner den loss så fint så. Nu är det bara att hålla tummarna för att inte fler saker dyker upp.

Det som slår mig efteråt är att det var rena turen att bilen inte slutade fungera på hemresan. Vi gjorde flera pauser på vägen och det kunde lika gärna hänt då. Glad är jag att det inte blev så.

Kommentarer
Postat av: Lena

Vilkenm resa...men härligt att ta del av ditt rika bildspråk Ior, du kunde verkligen visa oss hur det såg ut genom din text...läser gärna mer....
Su vad var det för Nisse i Åre som inte såg detta? Du borde reklamera detta, han som mekaniker ska kunna detta. Det är att kontakta konsumentverket annars...
uppenbarligen är det som så att: Bra karl reder sig själv!
Du min vän ...Orups skiva är värd sina kronor...han sätter ord på mycket som är relevant...

2006-11-18 @ 14:57:26
Postat av: Lena

Ursäkta felstavningen, hade lite bråttom nu ska iväg och skjutsa äldste sonen på träningspass,,, han kom hem efter Iron Maiden konsert och en övernattning hos kompisen och var lite trött så att säga...

2006-11-18 @ 14:59:00
Postat av: Ior

Lena: Tack min vän!
Tror det var Urskogspelle som jobbade där, fåordig var han i alla fall. Tänker ta ett kort och skicka upp så de får se vad som dessutom var fel.
Ska se om jag kommer åt att lyssna på CD'n snarast...

2006-11-18 @ 21:36:51
URL: http://ior.webblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0